Doorgaan naar hoofdcontent

Vloerverwarming inbouwen

Vloerverwarming inbouwen in een TEC Tour 520:

Voor een gezin met een TEC Tour mocht ik vloerverwarming inbouwen. Deze caravan heeft een indeling waardoor er drie stukken folie nodig waren en met elkaar verbonden moesten worden. Samen met de eigenaar heb ik doorgesproken hoe de inbouw uitgevoerd zou worden, waar de bekabeling langs zou gaan lopen en wat de gewenste en beste plaats voor de thermostaat moest zijn.

De caravan was nog niet voorzien van een aardlekschakelaar. Deze schakelaar moest er dan ook bij gezet worden in de 'meterkast' van de caravan. Afgesproken is daarbij dat de hoofdschakelaar voor de vloerverwarming hiernaast geplaatst zou worden, netjes weggewerkt in de hangkast.

Na het inmeten van de caravan heb ik eerst alle benodigde materialen besteld, zodat de inbouw vlot kon verlopen:


Als eerste is de aardlekschakelaar ingebouwd, naast de zekeringautomaat.

Nadat de vloer volledig schoon gemaakt is, maak ik eerst een 'mal' van de vloer met A4-papier.


Door de mal op de vloerplaten te leggen en over te tekenen, kunnen de platen in 1x op maat gezaagd worden. De platen zijn dan vrijwel direct passend neer te leggen in de caravan.


Na de vloerplaten passend te hebben gemaakt, worden deze eerst weer weggehaald om de verwarmingsfolie uit te leggen. De folie wordt met zeer dunne tape vastgemaakt aan de originele vloer. De bekabeling wordt direct naar de bankkast of ruimte onder het bed geleidt.


Vervolgens wordt de op maat gemaakte vloer over de folie heen gelegd. Hierbij wordt er voor gezorgd dat de vloerplaten ruimte hebben om te 'werken'. Met tape worden de losse platen aan elkaar vastgemaakt zodat ze niet gaan schuiven.

De bekabeling wordt langs de randen netjes weggewerkt, zodat deze niet in de weg ligt of beschadigd kan raken door bagage in deze ruimtes.


De thermostaat wordt op de afgesproken plaats opgehangen en de bekabeling wordt netjes weggewerkt zoals besproken bij het inmeten van de caravan.


De hoofdschakelaar voor de vloerverwarming wordt op de afgesproken plaats gemonteerd. Na alle aansluitingen gecontroleerd te hebben, wordt de vloerverwarming voor het eerst aangezet en de thermostaat ingesteld.


Terwijl de vloer opwarmt, wordt de eerder gemaakte mal opnieuw neergelegd en aangepast om het door de eigenaar uitgezochte vinyl op maat te maken.


De mal wordt over de strook vinyl gelegd en hieraan tijdelijk vastgemaakt, zodat het vinyl op maat uitgesneden kan worden.


Het resultaat na het op maat uitsnijden van het vinyl.


Het uiteindelijke resultaat wanneer het vinyl in de caravan wordt neergelegd, en de kleinere details verder worden uitgesneden zodat een goed passende en net afgewerkte vorm ontstaat.


Voor de ingang wordt een inloopmat op maat gemaakt om aan te geven tot waar de vloerverwarming loopt.

De totale opbouwhoogte van de vloerverwarming (folie+vloerplaten+vinyl) is +/- 5 millimeter. Het stroomverbruik van een ingeschakelde en opwarmende vloerverwarming is in deze caravan +/- 350 Watt (160 Watt per m2, omgerekend ongeveer 1,5 A).  Door de thermostaat staat de vloerverwarming niet constant aan, maar alleen wanneer er warmte gevraagd wordt. De gewichtstoename is nagenoeg verwaarloosbaar.

Bent u geïnteresseerd in vloerverwarming in uw eigen caravan? Neem gerust contact op om vrijblijvend naar de mogelijkheden te vragen.

www.caravan540.nl














Reacties

Populaire posts van deze blog

Renovatie van een Beyerland 380-B (deel 1)

Deze Beyerland 380-B uit 1991 heeft een flinke renovatie nodig gehad! Het interieur van de Beyerland is redelijk tijdloos is met de lichte houtkleur-afwerking op de wanden en de kasten. Toch heeft deze caravan in de afgelopen 30 jaar enkele schadeplekjes op de wanden. Daarbij is de keuken er door eerdere eigenaars uitgehaald, waardoor van een 'caravan' niet echt meer sprake was. In ieder geval niet om comfortabel met deze caravan op vakantie te gaan. Met een flinke renovatie wordt deze caravan een moderne, lichte en frisse caravan en - uiteraard - voorzien van thermostaat-geregelde vloerverwarming. Als eerste zijn de bekende zwakke plekken van dit type Beyerland-caravans aangepakt: rondom zijn nieuwe kit-randen aangebracht. Met name plekken waar deze caravans om bekend staan te gaan lekken zijn grondig aangepakt. Hierdoor zijn alle zwakke plekken veranderd in sterke punten. Dit geldt ook voor de vloer: de vloer veerde door en dit is aangepakt zodat de vloer weer volledig op ste

Stapelbed maken in de caravan - deel 1

Van oorsprong is de 'Roller'een 4 persoons caravan. De treinzit was om te bouwen naar een 2 persoons bed. Om van deze caravan een comfortabele 5- persoons caravan te maken, is gekozen voor een stapelbed op de plaats van de treinzit, waarbij het onderste bed uitschuifbaar is. De caravan biedt dan tot 5 slaapplaatsen, en behoud zijn ruimtelijke indeling.  In 'deel 1' is te zien hoe het onderste gedeelte gemaakt wordt: het uitschuifbare - onderste - gedeelte van het stapelbed: Het linker gedeelte van de treinzit is volledig verwijderd. Het reservewiel moet passen onder het stapelbed aangezien er geen reservewielhouders zijn voor het type chassis waar deze caravan op staat. Deze ligt dan ook al op zijn positie zodat het stapelbed hieromheen gemaakt kan worden. De rechter kant van de treinzit blijft zitten, zodat er twee aparte opbergmogelijkheden zijn. Dit biedt direct ook een stevige constructie om het onderste - voorste frame aan vast te maken. De