Doorgaan naar hoofdcontent

Gestart met het verbouwen van de Kip

Inmiddels zijn we ruim een maand aan het verbouwen in de Kip. Het plan is om van deze Kip een comfortabele 4-persoons caravan te maken met een extra lang 2-persoons bed. Het bed komt achterin tegen de zijwand. Voorin komt het stapeldbed. De constructie wordt zo gemaakt dat het bovenste bed van het stapelbed uitschuifbaar is waardoor er een 5e slaapplek ontstaat. De Kip krijgt een keukentje met kraan, koelkast en kastruimte om spullen op te bergen. Uiteraard wordt de Kip ook voorzien van vloerverwarming, net als de andere caravans.



Als eerste is de Kip volledig gestript en opnieuw behangen. Tijdens dit proces ontdekten we een aantal kleine lekkages, gelukkig zonder grote schade of schimmel. Wel nam het proces van lekkages zoeken, repareren en goed drogen enige tijd in beslag waardoor er een kleine vertraging in het bouwproces is gekomen.

Nadat de lekkages opgelost waren is er een nieuwe vloer over de bestaande vloer gelegd en rondom volledig afgekit. Daarna is van onderaf de vloer geïnjecteerd zodat er een stevige basisvloer is om op te bouwen. Daarbij heeft de Kip twee nieuwe steunpoten gekregen.


Ondertussen is de verlichting van de Kip gecontroleerd en werkt deze weer perfect - na het monteren van een nieuwe 7-polige stekker.

Binnenin de caravan is eerst gestart met het bouwen van het 2-persoons bed. De zijkant van dit bed is uitschuifbaar, zodat er gekozen kan worden voor een hoekbank, of voor het 2-persoons bed. Onder het bed is bergruimte beschikbaar. Nu dit frame helemaal klaar is gaan we starten met het stapelbed.




Reacties

Populaire posts van deze blog

Vloerverwarming inbouwen

Vloerverwarming inbouwen in een TEC Tour 520: Voor een gezin met een TEC Tour mocht ik vloerverwarming inbouwen. Deze caravan heeft een indeling waardoor er drie stukken folie nodig waren en met elkaar verbonden moesten worden. Samen met de eigenaar heb ik doorgesproken hoe de inbouw uitgevoerd zou worden, waar de bekabeling langs zou gaan lopen en wat de gewenste en beste plaats voor de thermostaat moest zijn. De caravan was nog niet voorzien van een aardlekschakelaar. Deze schakelaar moest er dan ook bij gezet worden in de 'meterkast' van de caravan. Afgesproken is daarbij dat de hoofdschakelaar voor de vloerverwarming hiernaast geplaatst zou worden, netjes weggewerkt in de hangkast. Na het inmeten van de caravan heb ik eerst alle benodigde materialen besteld, zodat de inbouw vlot kon verlopen: Als eerste is de aardlekschakelaar ingebouwd, naast de zekeringautomaat. Nadat de vloer volledig schoon gemaakt is, maak ik eerst een 'mal' van de vloer met

Renovatie van een Beyerland 380-B (deel 1)

Deze Beyerland 380-B uit 1991 heeft een flinke renovatie nodig gehad! Het interieur van de Beyerland is redelijk tijdloos is met de lichte houtkleur-afwerking op de wanden en de kasten. Toch heeft deze caravan in de afgelopen 30 jaar enkele schadeplekjes op de wanden. Daarbij is de keuken er door eerdere eigenaars uitgehaald, waardoor van een 'caravan' niet echt meer sprake was. In ieder geval niet om comfortabel met deze caravan op vakantie te gaan. Met een flinke renovatie wordt deze caravan een moderne, lichte en frisse caravan en - uiteraard - voorzien van thermostaat-geregelde vloerverwarming. Als eerste zijn de bekende zwakke plekken van dit type Beyerland-caravans aangepakt: rondom zijn nieuwe kit-randen aangebracht. Met name plekken waar deze caravans om bekend staan te gaan lekken zijn grondig aangepakt. Hierdoor zijn alle zwakke plekken veranderd in sterke punten. Dit geldt ook voor de vloer: de vloer veerde door en dit is aangepakt zodat de vloer weer volledig op ste

Stapelbed maken in de caravan - deel 1

Van oorsprong is de 'Roller'een 4 persoons caravan. De treinzit was om te bouwen naar een 2 persoons bed. Om van deze caravan een comfortabele 5- persoons caravan te maken, is gekozen voor een stapelbed op de plaats van de treinzit, waarbij het onderste bed uitschuifbaar is. De caravan biedt dan tot 5 slaapplaatsen, en behoud zijn ruimtelijke indeling.  In 'deel 1' is te zien hoe het onderste gedeelte gemaakt wordt: het uitschuifbare - onderste - gedeelte van het stapelbed: Het linker gedeelte van de treinzit is volledig verwijderd. Het reservewiel moet passen onder het stapelbed aangezien er geen reservewielhouders zijn voor het type chassis waar deze caravan op staat. Deze ligt dan ook al op zijn positie zodat het stapelbed hieromheen gemaakt kan worden. De rechter kant van de treinzit blijft zitten, zodat er twee aparte opbergmogelijkheden zijn. Dit biedt direct ook een stevige constructie om het onderste - voorste frame aan vast te maken. De