Doorgaan naar hoofdcontent

De Kip wordt weer een caravan

Inmiddels zijn we ruim 4 weken verder sinds de vorige update en de Kip is inmiddels bijna weer een caravan! Er is veel gebeurd in deze weken. Het grote bouwwerk van kasten, keuken, bedden en elektra is klaar:

Nadat het tweepersoons bed / zithoek klaar was is gestart met het bovenbed van het stapelbed. Omdat de Kip in een sterke schuine vorm naar voren steekt aan de onderkant, moest in de wand gezocht worden naar stevigheid. Het bovenste bed is als eerste gemaakt, zodat het onderste bed gebruik kon maken van de steunpoten. Het onderste bed rust op de vloer en de poten van het bovenbed.

Het bovenbed is uitschuifbaar, zodat er een drie-persoons slaaphoek ontstaat.


Hierna is verder gegaan met het keukenblok. Hier komt een koelkast in en waterpunt. Het keukenblad ligt iets hoger dan de standaard hoogte, zodat het uitschuifbare gedeelte van het stapelbed kan rusten op het keukenblad. Tegelijk is ook begonnen met het aanleggen van de elektra. De stroomingang zit onder het keukenblad. Dit bleek ook de meest handige plek om de aardlekschakelaar en zekering te plaatsen, met daaronder de eerste verdeeldoos.



De koelkast past precies in de daarvoor gemaakte nis, met genoeg ruimte aan de achterzijde om te kunnen ventileren. In de bodem achter de koelkast zat al een ventilatiegat, waar de koelkast gebruik van kan maken. In het keukenblad zit een schakelaar om de koelkast in- of uit te schakelen.

De 'gootsteen' zit inmiddels verwerkt in het aanrechtblad en is afgemonteerd.





Boven de keuken is een kastje gemaakt om kleine spullen zoals bekers en kopjes in op te ruimen. Vanaf de kastjes lopen twee planken naar de bovenkasten aan de achterzijde. Onder de kast is een 12 Volt led strip geplaatst met schakelaar en een elektrapunt voor keukenapparatuur. De 12 volt omvormer en verdeelplaats is onder onderste bed van het stapelbed geplaatst.

Tegenover de keuken is een kastje gemaakt, waar een poot op staat waar de andere kant van het uitschuifbare stapelbed op rust.

Hierna is verder gegaan met het maken van een hoekkast achterin de caravan naast het tweepersoons bed. Het achterste kastje kan met een deurtje afgesloten worden. De kast tegen de wand is een open legkast met opstaande rand. Onder de kast loopt de elektra voor de paneelkachel en schakelpunt voor de vloerverwarming. In de kast worden de schakelaars geplaatst voor beide verwarmingsmogelijkheden. Op de kast zit een dubbel stopcontact. Tegelijk met het bouwen hiervan is de elektra naar de bovenkast aangelegd. In de bovenkast is ook een dubbel stopcontact geplaatst. Hier ligt een 12 volt kabel naast, zodat er - na het verfwerk - ledverlichting geplaatst kan worden. Een stukje oude 12 volt bekabeling bleek nog bruikbaar zodat de buitenlamp boven de deur aangesloten kon worden.







De volgende stap was om een versteviging op de wand aan te brengen voor de paneelkachel en een ombouw voor de wielkast. Boven het kleine raam is een plankje geplaatst, zodat hier de gordijnen aan kunnen hangen. De paneelkachel is aangesloten, net als de thermostaat. Vanaf dit moment kon de caravan verwarmd worden via de paneelkachel, geregeld door de thermostaat.



Nu vrijwel al het bouwwerk klaar is - op 'kleine details' na zoals deurkastjes, plankjes, steuntjes en een trappetje voor het stapelbed - wordt de caravan volledig in de verf gezet. Daarna zal de vloerverwarming worden aangesloten en de caravan verder worden klaargemaakt voor de verhuur.


















Het bovenbed is uitschuifbaar, zodat er een drie-persoons slaaphoek ontstaat.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Vloerverwarming inbouwen

Vloerverwarming inbouwen in een TEC Tour 520: Voor een gezin met een TEC Tour mocht ik vloerverwarming inbouwen. Deze caravan heeft een indeling waardoor er drie stukken folie nodig waren en met elkaar verbonden moesten worden. Samen met de eigenaar heb ik doorgesproken hoe de inbouw uitgevoerd zou worden, waar de bekabeling langs zou gaan lopen en wat de gewenste en beste plaats voor de thermostaat moest zijn. De caravan was nog niet voorzien van een aardlekschakelaar. Deze schakelaar moest er dan ook bij gezet worden in de 'meterkast' van de caravan. Afgesproken is daarbij dat de hoofdschakelaar voor de vloerverwarming hiernaast geplaatst zou worden, netjes weggewerkt in de hangkast. Na het inmeten van de caravan heb ik eerst alle benodigde materialen besteld, zodat de inbouw vlot kon verlopen: Als eerste is de aardlekschakelaar ingebouwd, naast de zekeringautomaat. Nadat de vloer volledig schoon gemaakt is, maak ik eerst een 'mal' van de vloer met

Renovatie van een Beyerland 380-B (deel 1)

Deze Beyerland 380-B uit 1991 heeft een flinke renovatie nodig gehad! Het interieur van de Beyerland is redelijk tijdloos is met de lichte houtkleur-afwerking op de wanden en de kasten. Toch heeft deze caravan in de afgelopen 30 jaar enkele schadeplekjes op de wanden. Daarbij is de keuken er door eerdere eigenaars uitgehaald, waardoor van een 'caravan' niet echt meer sprake was. In ieder geval niet om comfortabel met deze caravan op vakantie te gaan. Met een flinke renovatie wordt deze caravan een moderne, lichte en frisse caravan en - uiteraard - voorzien van thermostaat-geregelde vloerverwarming. Als eerste zijn de bekende zwakke plekken van dit type Beyerland-caravans aangepakt: rondom zijn nieuwe kit-randen aangebracht. Met name plekken waar deze caravans om bekend staan te gaan lekken zijn grondig aangepakt. Hierdoor zijn alle zwakke plekken veranderd in sterke punten. Dit geldt ook voor de vloer: de vloer veerde door en dit is aangepakt zodat de vloer weer volledig op ste

Stapelbed maken in de caravan - deel 1

Van oorsprong is de 'Roller'een 4 persoons caravan. De treinzit was om te bouwen naar een 2 persoons bed. Om van deze caravan een comfortabele 5- persoons caravan te maken, is gekozen voor een stapelbed op de plaats van de treinzit, waarbij het onderste bed uitschuifbaar is. De caravan biedt dan tot 5 slaapplaatsen, en behoud zijn ruimtelijke indeling.  In 'deel 1' is te zien hoe het onderste gedeelte gemaakt wordt: het uitschuifbare - onderste - gedeelte van het stapelbed: Het linker gedeelte van de treinzit is volledig verwijderd. Het reservewiel moet passen onder het stapelbed aangezien er geen reservewielhouders zijn voor het type chassis waar deze caravan op staat. Deze ligt dan ook al op zijn positie zodat het stapelbed hieromheen gemaakt kan worden. De rechter kant van de treinzit blijft zitten, zodat er twee aparte opbergmogelijkheden zijn. Dit biedt direct ook een stevige constructie om het onderste - voorste frame aan vast te maken. De