Doorgaan naar hoofdcontent

Bijna klaar...

De Kip-caravan is bijna klaar! Inmiddels staat de caravan 'strak in de witte lak', hangen er gordijnen in, zijn de bankkussens geplaatst en zijn de remmen afgestemd en andere technische punten controleert om veilig met de Kip Caravan op pad te kunnen:

Eerst is begonnen met de volledige caravan in twee lagen grondverf te zetten. Daarna is in twee of meer lagen de caravan afgeschilderd in neutraal wit om een ruimtelijk effect te creƫren in de caravan. Mede door de verwarming in de caravan kon er op de koude dagen doorgeverft worden en droogde de verf ook goed in.

Voordat het verven begon is de caravan op asteunen geplaatst, zodat de wielen eraf konden en de banden konden worden vervangen voor nieuwe banden. Daarbij kon doorgewerkt worden aan het onderstel en het schoonmaken en afstellen van de remmen, zodat er veilig met de caravan op pad kan worden gegaan. 


Het reservewiel moest ook een plekje krijgen. Helaas paste het reservewiel niet meer in een beugel onder de caravan vanwege de vloerversteviging. In de caravan is ook geen ruimte, dus moet een andere oplossing gevonden worden: Dit werd uiteindelijk de ruime disselbak. De disselbak heeft aan de binnenzijde een versteviging gekregen waardoor het reserviewel hier een plaats heeft gekregen en hierin goed geborgd verwerkt zit.  Zoals te zien is op de foto is ook de watertank geplaatst in de disselbak en aangesloten.


Nadat het verfwerk klaar was en goed was ingedroogd, is de vloerverwarming aangelegd. Een strook in het midden van het looppad wordt, net als het infraroodpaneel, geschakeld op de thermostaat. Daarnaast heeft de vloerverwarming ook een eigen schakelaar om deze in- en uit te kunnen schakelen. 

Op deze manier kan de caravan snel verwarmt worden, waarbij een warme vloer bijdraagt aan een zeer aangenaam klimaat in de caravan. Onder de vloerverwarming is een dunne isolatielaag aanbracht om de warme van de vloer nog beter naar boven te geleiden. Hierbij werk ik met een 'sandwich'-constructie: onderop isolatieplaten, daarna dunne vloerplaten, hierop de vloerverwarming, en daar bovenop opnieuw dunne vloerplaten. 


Eerder is al gewerkt aan de hoezen voor de bankkussen en de gordijnen. De bankkussens zijn op maat besteld zodat hiermee een ruime hoekbank gemaakt kan worden, evenals een lang tweepersoons bed. De kastdeurtjes zijn ook geplaatst en de laatste 'klusjes' in de caravan zijn afgemaakt, zoals een nieuw deurslot en het plaatsen van vinyl, zodat het binnenwerk volledig klaar is.





Er staat nu een ruime 4 persoons-caravan, welke door het uitschuifbare stapelbed in een handomdraai omgetoverd kan worden tot een 5 persoons caravan. De matrassen voor het stapelbed zijn nog in bestelling. De volgende stap is het verzamelen van de inventaris zodat er een complete caravan klaarstaat om te huren - inclusief een voortent - zodra de maatregelen tegen het corona virus dit weer mogelijk maken.

Door het infraroodpaneel en de vloerverwarming is deze caravan zeer geschikt om ook in het najaar. wanneer het buiten frisser wordt, comfortabel te kunnen kamperen. Voor nu staat de Kip-caravan tussen de andere caravans te wachten totdat verhuur weer mogelijk is.









Reacties

Populaire posts van deze blog

Vloerverwarming inbouwen

Vloerverwarming inbouwen in een TEC Tour 520: Voor een gezin met een TEC Tour mocht ik vloerverwarming inbouwen. Deze caravan heeft een indeling waardoor er drie stukken folie nodig waren en met elkaar verbonden moesten worden. Samen met de eigenaar heb ik doorgesproken hoe de inbouw uitgevoerd zou worden, waar de bekabeling langs zou gaan lopen en wat de gewenste en beste plaats voor de thermostaat moest zijn. De caravan was nog niet voorzien van een aardlekschakelaar. Deze schakelaar moest er dan ook bij gezet worden in de 'meterkast' van de caravan. Afgesproken is daarbij dat de hoofdschakelaar voor de vloerverwarming hiernaast geplaatst zou worden, netjes weggewerkt in de hangkast. Na het inmeten van de caravan heb ik eerst alle benodigde materialen besteld, zodat de inbouw vlot kon verlopen: Als eerste is de aardlekschakelaar ingebouwd, naast de zekeringautomaat. Nadat de vloer volledig schoon gemaakt is, maak ik eerst een 'mal' van de vloer met

Renovatie van een Beyerland 380-B (deel 1)

Deze Beyerland 380-B uit 1991 heeft een flinke renovatie nodig gehad! Het interieur van de Beyerland is redelijk tijdloos is met de lichte houtkleur-afwerking op de wanden en de kasten. Toch heeft deze caravan in de afgelopen 30 jaar enkele schadeplekjes op de wanden. Daarbij is de keuken er door eerdere eigenaars uitgehaald, waardoor van een 'caravan' niet echt meer sprake was. In ieder geval niet om comfortabel met deze caravan op vakantie te gaan. Met een flinke renovatie wordt deze caravan een moderne, lichte en frisse caravan en - uiteraard - voorzien van thermostaat-geregelde vloerverwarming. Als eerste zijn de bekende zwakke plekken van dit type Beyerland-caravans aangepakt: rondom zijn nieuwe kit-randen aangebracht. Met name plekken waar deze caravans om bekend staan te gaan lekken zijn grondig aangepakt. Hierdoor zijn alle zwakke plekken veranderd in sterke punten. Dit geldt ook voor de vloer: de vloer veerde door en dit is aangepakt zodat de vloer weer volledig op ste

Stapelbed maken in de caravan - deel 1

Van oorsprong is de 'Roller'een 4 persoons caravan. De treinzit was om te bouwen naar een 2 persoons bed. Om van deze caravan een comfortabele 5- persoons caravan te maken, is gekozen voor een stapelbed op de plaats van de treinzit, waarbij het onderste bed uitschuifbaar is. De caravan biedt dan tot 5 slaapplaatsen, en behoud zijn ruimtelijke indeling.  In 'deel 1' is te zien hoe het onderste gedeelte gemaakt wordt: het uitschuifbare - onderste - gedeelte van het stapelbed: Het linker gedeelte van de treinzit is volledig verwijderd. Het reservewiel moet passen onder het stapelbed aangezien er geen reservewielhouders zijn voor het type chassis waar deze caravan op staat. Deze ligt dan ook al op zijn positie zodat het stapelbed hieromheen gemaakt kan worden. De rechter kant van de treinzit blijft zitten, zodat er twee aparte opbergmogelijkheden zijn. Dit biedt direct ook een stevige constructie om het onderste - voorste frame aan vast te maken. De