Doorgaan naar hoofdcontent

Renovatie van een Beyerland 380-B (deel 1)

Deze Beyerland 380-B uit 1991 heeft een flinke renovatie nodig gehad! Het interieur van de Beyerland is redelijk tijdloos is met de lichte houtkleur-afwerking op de wanden en de kasten. Toch heeft deze caravan in de afgelopen 30 jaar enkele schadeplekjes op de wanden. Daarbij is de keuken er door eerdere eigenaars uitgehaald, waardoor van een 'caravan' niet echt meer sprake was. In ieder geval niet om comfortabel met deze caravan op vakantie te gaan. Met een flinke renovatie wordt deze caravan een moderne, lichte en frisse caravan en - uiteraard - voorzien van thermostaat-geregelde vloerverwarming.


Als eerste zijn de bekende zwakke plekken van dit type Beyerland-caravans aangepakt: rondom zijn nieuwe kit-randen aangebracht. Met name plekken waar deze caravans om bekend staan te gaan lekken zijn grondig aangepakt. Hierdoor zijn alle zwakke plekken veranderd in sterke punten. Dit geldt ook voor de vloer: de vloer veerde door en dit is aangepakt zodat de vloer weer volledig op sterkte is. Door injectie en een steunbalk in het midden te plaatsen, is de vloer nu sterker dan dat deze ooit is geweest.



De elektra is vervolgens vernieuwd: er is een aardlekschakelaar toegevoegd en de elektra is netjes weggewerkt in lasdozen. Tegelijkertijd is de voorbereiding voor de vloerverwarming aangelegd. Ook is het aantal stoompunten in de caravan uitgebreid. De bestaande 12 volt inrichting is gebruikt om nieuwe led-verlichting op aan te sluiten. 


Hierna was de keuken aan de beurt: er zit een volledig nieuwe keuken in deze caravan met wasbak en kraan. Het watersysteem is dan ook volledig nieuw. De oorspronkelijke keuken kende een hoek, wat de caravan verkleinde. Deze keuken is nu rechthoekig en geplaatst tegen de wand, waardoor er een ruimtelijk gevoel ontstaat in de caravan. 



Omdat het dakluik heel licht lekte (wat ontdekt werkt dankzij de vele regenbuien van de afgelopen week) is deze ook vervangen voor een nieuw dakluik.




Na deze verbouwingen kon de vloerverwarming aangelegd worden. De isolatie op de vloer zorgt ervoor dat de warmte naar boven gedwongen wordt en de vloer de gehele caravan verwarmt. Door de thermostaat kan de temperatuur in de caravan geregeld worden. 





Ondertussen is de caravan voorzien van nieuwe banden en zijn de remmen opnieuw afgesteld. Nu deze verbouwingen klaar zijn, kan de caravan verder gestyled worden.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Vloerverwarming inbouwen

Vloerverwarming inbouwen in een TEC Tour 520: Voor een gezin met een TEC Tour mocht ik vloerverwarming inbouwen. Deze caravan heeft een indeling waardoor er drie stukken folie nodig waren en met elkaar verbonden moesten worden. Samen met de eigenaar heb ik doorgesproken hoe de inbouw uitgevoerd zou worden, waar de bekabeling langs zou gaan lopen en wat de gewenste en beste plaats voor de thermostaat moest zijn. De caravan was nog niet voorzien van een aardlekschakelaar. Deze schakelaar moest er dan ook bij gezet worden in de 'meterkast' van de caravan. Afgesproken is daarbij dat de hoofdschakelaar voor de vloerverwarming hiernaast geplaatst zou worden, netjes weggewerkt in de hangkast. Na het inmeten van de caravan heb ik eerst alle benodigde materialen besteld, zodat de inbouw vlot kon verlopen: Als eerste is de aardlekschakelaar ingebouwd, naast de zekeringautomaat. Nadat de vloer volledig schoon gemaakt is, maak ik eerst een 'mal' van de vloer met

Stapelbed maken in de caravan - deel 1

Van oorsprong is de 'Roller'een 4 persoons caravan. De treinzit was om te bouwen naar een 2 persoons bed. Om van deze caravan een comfortabele 5- persoons caravan te maken, is gekozen voor een stapelbed op de plaats van de treinzit, waarbij het onderste bed uitschuifbaar is. De caravan biedt dan tot 5 slaapplaatsen, en behoud zijn ruimtelijke indeling.  In 'deel 1' is te zien hoe het onderste gedeelte gemaakt wordt: het uitschuifbare - onderste - gedeelte van het stapelbed: Het linker gedeelte van de treinzit is volledig verwijderd. Het reservewiel moet passen onder het stapelbed aangezien er geen reservewielhouders zijn voor het type chassis waar deze caravan op staat. Deze ligt dan ook al op zijn positie zodat het stapelbed hieromheen gemaakt kan worden. De rechter kant van de treinzit blijft zitten, zodat er twee aparte opbergmogelijkheden zijn. Dit biedt direct ook een stevige constructie om het onderste - voorste frame aan vast te maken. De