Doorgaan naar hoofdcontent

Renovatie van een Beyerland 380-B (deel 2)

 

In deel 1 is te lezen hoe er gestart is met het renoveren van deze Beyerland 380B uit 1991. Eerst is het technische gedeelte van de caravan aangepakt, om vervolgens de caravan af te stylen en 'vakantieklaar te maken. Uiteraard houd dit ook in dat er goede banden onder de caravan zitten: de oude banden zijn omgewisseld voor nieuwe C-banden zodat het werk aan het onderstal afgerond kon worden.


Oorspronkelijk heeft deze caravan twee dakluiken. In deel 1 is beschreven dat het dakluik boven de keuken is vervangen. Het tweede dakluik zit boven de achterste zitgroep. Hier kan al niet meer van een dakluik gesproken worden: er was een plexiglas plaat op gelijmd en gekit. Omdat dit niet meer een betrouwbare constructie leek, is dit dakluik ook vervangen voor een groter exemplaar. Dit maakt de caravan lichter, en daardoor ruimer. Beide dakluiken zijn voorzien van horrengaas en verduistering.



De volgende stap was om deze caravan weer een nette en frisse uitstraling te geven: de kastdeuren en luikjes hebben een tijdloze hout-look. De wanden hadden her en der beschadigingen. De keuken stak qua uiterlijk nog wat uit. Door de caravan te witten vormt het interieur weer een geheel. Dit is een behoorlijke tijdrovende klus vanwege alle hoeken in de caravan en de hoeveelheid lagen grondverf en lakverf.

Daarbij heeft de caravan nieuwe blauwe gordijnen gekregen. Tot slot is de nieuwe vinyl vloer gelegd om het nieuwe interieur af te maken.



Naast de vloerverwarming is een convectorkachel geïnstalleerd. De kachel verwarmt de caravan razendsnel voor de echt koude dagen.


Het renoveren van deze Beyerland heeft door alle details veel tijd in beslag genomen, echter mag het resultaat er zijn: Er staat een modernen, frisse caravan met elektrisch comfort. Om het geheel af te maken is de caravan voorzien van een luifel.



Deze modernisering van deze caravan is afgerond en deze caravan staat te koop voor een volgende eigenaar.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Vloerverwarming inbouwen

Vloerverwarming inbouwen in een TEC Tour 520: Voor een gezin met een TEC Tour mocht ik vloerverwarming inbouwen. Deze caravan heeft een indeling waardoor er drie stukken folie nodig waren en met elkaar verbonden moesten worden. Samen met de eigenaar heb ik doorgesproken hoe de inbouw uitgevoerd zou worden, waar de bekabeling langs zou gaan lopen en wat de gewenste en beste plaats voor de thermostaat moest zijn. De caravan was nog niet voorzien van een aardlekschakelaar. Deze schakelaar moest er dan ook bij gezet worden in de 'meterkast' van de caravan. Afgesproken is daarbij dat de hoofdschakelaar voor de vloerverwarming hiernaast geplaatst zou worden, netjes weggewerkt in de hangkast. Na het inmeten van de caravan heb ik eerst alle benodigde materialen besteld, zodat de inbouw vlot kon verlopen: Als eerste is de aardlekschakelaar ingebouwd, naast de zekeringautomaat. Nadat de vloer volledig schoon gemaakt is, maak ik eerst een 'mal' van de vloer met

Renovatie van een Beyerland 380-B (deel 1)

Deze Beyerland 380-B uit 1991 heeft een flinke renovatie nodig gehad! Het interieur van de Beyerland is redelijk tijdloos is met de lichte houtkleur-afwerking op de wanden en de kasten. Toch heeft deze caravan in de afgelopen 30 jaar enkele schadeplekjes op de wanden. Daarbij is de keuken er door eerdere eigenaars uitgehaald, waardoor van een 'caravan' niet echt meer sprake was. In ieder geval niet om comfortabel met deze caravan op vakantie te gaan. Met een flinke renovatie wordt deze caravan een moderne, lichte en frisse caravan en - uiteraard - voorzien van thermostaat-geregelde vloerverwarming. Als eerste zijn de bekende zwakke plekken van dit type Beyerland-caravans aangepakt: rondom zijn nieuwe kit-randen aangebracht. Met name plekken waar deze caravans om bekend staan te gaan lekken zijn grondig aangepakt. Hierdoor zijn alle zwakke plekken veranderd in sterke punten. Dit geldt ook voor de vloer: de vloer veerde door en dit is aangepakt zodat de vloer weer volledig op ste

Stapelbed maken in de caravan - deel 1

Van oorsprong is de 'Roller'een 4 persoons caravan. De treinzit was om te bouwen naar een 2 persoons bed. Om van deze caravan een comfortabele 5- persoons caravan te maken, is gekozen voor een stapelbed op de plaats van de treinzit, waarbij het onderste bed uitschuifbaar is. De caravan biedt dan tot 5 slaapplaatsen, en behoud zijn ruimtelijke indeling.  In 'deel 1' is te zien hoe het onderste gedeelte gemaakt wordt: het uitschuifbare - onderste - gedeelte van het stapelbed: Het linker gedeelte van de treinzit is volledig verwijderd. Het reservewiel moet passen onder het stapelbed aangezien er geen reservewielhouders zijn voor het type chassis waar deze caravan op staat. Deze ligt dan ook al op zijn positie zodat het stapelbed hieromheen gemaakt kan worden. De rechter kant van de treinzit blijft zitten, zodat er twee aparte opbergmogelijkheden zijn. Dit biedt direct ook een stevige constructie om het onderste - voorste frame aan vast te maken. De